Tonny Sikkes

Tonny Sikkes

Energy Control Methode (ECM)

De Energy Control Methode is een behandel- en trainingsmethode ontwikkelt door Stans van de Poel die zich richt op:

-Revalidatie van chronische vermoeidheid (onder andere burn-out, ME, fibromyalgie, vermoeidheid na kanker bestrijdende behandelingen).

- Sporters die hun conditie willen opbouwen, hun prestaties willen verbeteren of willen trainen volgens de methode sportrusten ontwikkelt door Koen de Jong en Stans van de Poel.

- Gewichtsreductie

Wat is de Energy Control Methode?

Een wetenschappelijk getoetst systeem, gebruikmakend van een speciale hartslagband in combinatie met software die gegevens verzamelt over je ademhalingspatroon, hartslag en hartslagvariabiliteit (HRV). Bij de Energie Control methode gaat het om een gevoelig evenwicht tussen ontspannen en inspannen. Vandaar ‘Energy Control’ – wat energiebeheersing betekent. De methode gaat er van uit dat je ieder lichaam kunt trainen, zolang de fysieke grenzen in acht worden genomen en de doelstellingen realistisch zijn.

Ademhaling

Eén van de symptomen van een te druk bestaan is dat we in rust te snel of te veel ademen waardoor de ademhaling niet past bij de inspanning van dat moment. De ademhaling dient de mate van inspanning te weerspiegelen. Een diepe of snelle ademhaling is bijvoorbeeld wél normaal bij zware fysieke inspanning. In rust echter dient ook de ademhaling rustig te zijn. Als je in rust te snel en te veel ademt denkt het lichaam (en de hersenen) dat je een lichamelijke inspanning levert, ook al zit je gewoon op een stoel! We ademen in rust alsof we aan het hardlopen zijn. Door deze snelle of diepe ademhaling wordt je hartslag verhoogd en dit kan ervoor zorgen dat je in rust in plaats van in de vetverbranding in de suikerverbranding komt. Als deze manier van ademen de norm wordt daalt het koolzuurgehalte in het bloed waardoor de PH waarde (balans koolzuur en bicarbonaat) verstoord wordt. Hierdoor wordt de stofwisseling verstoord waardoor je allerlei lichamelijke klachten kunt krijgen zoals ernstige vermoeidheid, spierpijn, verstoring van de spijsvertering, gevoel van benauwdheid, hart en vaatziekten, hyperventilatie, angst, afname van de concentratie. Ook kun je bij inspanning zeker niet de sportieve prestaties leveren die je zou willen. Je raakt heel snel buiten adem. Dus op het eerste gezicht lijkt dit onschuldig, maar dat is het zeer zeker niet.

In mijn praktijk leer je de adem te normaliseren en te sporten op een hartslag waarop je lichaam, c.q. je PH het meest in balans is. Want als je je conditie wilt verbeteren is het zinvol om trainingen te doen op een tempo waarbij je lichaam, je PH het meest in balans is en waarbij je grotendeels vet verbrandt. De vetvoorraad is haast onuitputtelijk en door te trainen op een gezond niveau (= 50% vet en 50% suikerverbranding), verbeter je je conditie. Door je lichaam te trainen dat het goed vetten kan benutten voor inspanning (in plaats van de snelle suikers), houd je het langer vol zonder een “hongerklop” te krijgen of je lichaam te uit te putten. Bij een goede conditie hoort een goede vetverbranding

Als uitgangspunt is het belangrijk om te weten wat je huidige ademhalingspatroon en conditie is. Dat word gemeten door een rust en inspanningstest. Met de uitslagen van deze testen kun je evenwichtiger en gerichter gaan trainen en op een goede manier je conditie op bouwen. Ze kunnen ook goed ingezet worden vanuit preventief oogpunt. Voor de meting gebruik ik de Energy Control Methode (EC-methode) die is ontwikkeld door Stans van der Poel. Zij is de werkelijke grondlegger van de methode waar Sportrusten op gebaseerd is.  

Hoe wordt er getest?

Allereerst word er gevraagd een anamnese formulier in te vullen. Om een goed beeld te krijgen is het belangrijkom te weten of je medicijnen gebruikt of onder behandeling bent bij een specialist. Ook de sporthistorie en huidig activiteitenniveau zijn van belang.

Rustmeting
De rustmeting wordt zittend op een stoel uitgevoerd, waarbij je een speciale hartslagband draagt die met de PC communiceert. Tijdens de test worden je ademfrequentie, HRV, en hartslag gemeten. Ook bloeddruk, saturatie en gewicht worden gemeten. Vervolgens doe je oefeningen . Hierbij kan direct afgelezen worden of dit effect heeft en of de therapie enige verlichting zal brengen.

Inspanningstest
Bij de inspanningstest word gekeken welke belasting je aankunt.
De inspanningstest word op een hometrainer afgenomen. Het is belangrijk dat je gemakkelijke kleding aantrekt en dat je schoenen niet te dunne zolen hebben. Op basis van de bevindingen van de rust- en inspanningsmeting krijg je een rapport met de gemeten waarden. Het geeft je inzicht in je algemene conditie, je omslagpunt, je maximale hartslag, je maximale kracht en zuurstofopname (VO2 max) per kilogram lichaamsgewicht en je herstelvermogen. Sporters met bepaalde trainingsdoelen kunnen baat hebben bij een meting, zodat ze precies weten hoe vaak en in welke hartslagzone ze moeten trainen en op welke wijze ze het beste kunnen herstellen van hun trainingen. Daarnaast krijg je ademhalingsadvies. Hiermee kun je gerichter en meer gestructureerd trainen. Je kunt met de resultaten van de test dus direct aan de slag! Mensen die willen sporten of trainen met een doel voor ogen kunnen een trainingsprogramma op maat krijgen.